More than insurance - Transformation dilemmas

The transformation dilemmas in an "old" industry and beyond...

Elon Musk: "...akkor megcsináljuk mi magunknak a biztosítást is...”
Nincs messze, amikor már nem fogunk kötelezőt kötni! Vol.2.

 

2534551796ee0a2638b462ce82e33b65091b1d42_1600x1200.jpgElon Musk: "...akkor megcsináljuk mi magunknak a biztosítást is...” 

Azzal a kérdéssel fejeztük be, hogy fel vannak-e készülve a biztosítók arra, hogy eltűnik az autóbiztosítás. Hát...

Elon Musk elég durva kijelentést tett az év elején.

Magyarországon 2016-ban a nem-életbiztosítási díjbevétel 48% autóbiztosítás volt! Azért ez egy elég nagy szám!

De hova is tűnik? A helyes kérdés inkább az, hogy mivé alakul át?

Unásig ismételgetjük azt, hogy jönnek az önvezető autók. Eljön majd az a pillanat amikor az önvezetés elér abba az állapotba, hogy tényleg nem avatkozunk be. Itt már nem a mi felelősségünk lesz egy karambol, hanem a gyártóé. Valószínű azért még évekig – egyébként helyesen – a törvényalkotó a jármű tulajdonosát fogja kötelezni, hogy kössön felelősség biztosítást.

De ha ezek tényleg maguktól mennek, a jelenlegi tarifáinkat nagyon újra kell gondolni. Mi köze lesz ekkor például a vezető életkorának ahhoz, hogy mekkora a kockázat? Semmi.

Sokkal inkább az a kérdés, hogy mennyire megbízható a gyártó. Sőt a gyártók vélhetően egyre inkább abban versenyeznek majd, hogy kié a legbiztonságosabb, kié karambolozott a legkevesebbet, vagyis kié a legkisebb kockázat. Lehet, hogy a végén a gyártók fogják marketing szempontok miatt is lefele nyomni a díjakat? Hiszen a biztosítási díj, ha tetszik, a közvetlen mutatószám arra, hogy milyen jó és biztonságos autót gyártottak. Ez nagyon más dinamika, mint most. Most a kockázati díj nagy része a javítóműhelyekben landol, ez egy teljesen más érdekeltség...

Már most elindultak olyan együttműködések, ahol a járműgyártó kiválaszt egy biztosítót és kvázi beleépíti a biztosítást az autóárba. Ezt egyenlőre csak a cascokra tervezik ez igaz, de ahogy jön az önvezetés, igaz lesz a felelősségbiztosításra is.

tesla_banner.jpg

Idén februárban Elon Musk azt mondta: „...ha a biztosítási díjak, amit a szolgáltatók nyújtanak, nem arányosak a kockázattal akkor megcsináljuk mi magunk a biztosítást is...”. Kifejtette azt is, hogy az autóárba építve képzeli el a biztosítást.

elontweet.png

Egy Tweet-ben Elon azt állította:"...a biztosítási díjaknak 80%-kal kell csökkenniük az önvezető autóknál..."  

Autógyártó azért jóval kevesebb van, mint biztosító. Jól kell helyezkedni és gyorsan azoknak a biztosítóknak, akik ezen a piacon versenyezni akarnak. Már most nagy a tumultus a gyártók környékén, talán nem véletlenül.

Az autóbiztosítások a sok millió lakossági szerződésből, néhány tucat B2B szerződéssé alakulhatnak. Teljesen új tarifákat kell majd összerakni, ami nem a vezetőkről, hanem az autókról vagy sokkal inkább a gyártóról szól. Ha nem vigyáznak a biztosítók, teljesen láthatatlanok lesznek, és erre minden esély meg van. Olyanok lesznek mint a BOSCH vagy a Continental, egy beszállító. Ugye azért nem sok BOSCH logót látunk a legújabb Audi-kon vagy BMW-ken, pedig egy jó része BOSH gyárba készült...

audi-carsharing.jpg

A másik nagy trend a carsharing, vagyis a közösségi autózás. Egyre többen választanak közösségi megoldásokat. Sok szempontból - pláne városokban - ez egy rendkívül kényelmes megoldás. Csak akkor használom ha kell, egyébként nincs vele gondom. Elértünk oda, hogy 2024-re a közösségi autózást egy 16,5 milliárdos üzletnek prognosztizálják. Ma a legnagyobbnak számító car2go-nak 2,5 millió regisztrált felhasználója és 14 ezer autója van. Ez is egy B2B üzlet lett.

Ezek az változások kihatnak majd a biztosítók struktúrájára és bevételeire is. Nem lesz akkora a díj, de nem is lesz szükség akkora adminisztrációra. Nem kell autónként bíbelődni a szerződésekkel, rögzíteni, kötvényt küldeni...

A kárrendezés is átalakul. Ha az autógyártók által beépített biztosításokra gondolunk, akkor az sokkal inkább egy garanciára hasonlít majd. Ha valami baj van, bemegy a márkaszervizbe, várhatóan éjszaka és magától. Ide szinte egyáltalán nem kell majd a káronkénti ügyintézés. A kárgyakoriság a töredékére fog csökkenni, ami a díj mellett az adminisztrációs költségeket is lenyomja.

Jónéhány kompozit társaság abban hitt, hogy majd az autóbiztosításon keresztül eléri az ügyfeleket más termékekkel. De mi van ha nem is lesz adat az ügyfélről ebben az új világban a biztosítónál?

A jövedelmezőség is teljes átalakul. Ez leginkább a leányvállalatoknál lesz érezhető. Ezek a megállapodások ha létrejönnek, központi B2B szerződésként kezelődnek majd. Az autóbiztosításból származó díjbevétel egy része a leányvállalatoktól a központokba áramlik. 

Most nagyon úgy fest, hogy hosszú távon, de még az is lehet, hogy már középtávon sem éri meg egy biztosítónak, hogy gépjármű üzletág profitabilitását feláldozza, ügyfélszerzés érdekében. Hosszútávon a biztosítók a következőkből választhatnak, vagy kvázi beszállítóként egy-egy autógyártó mögé állnak, vagy valóban elérik közvetlen az ügyfeleket. Viszont ezeket az ügyfeleket NEM autóbiztosításon keresztül lehet majd elérni.

Hogy hogyan az egy teljesen új fejezet lesz a biztosításban!

Előzmény:

Nincs messze, amikor már nem fogunk kötelezőt kötni! Vol.1.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://insurance20.blog.hu/api/trackback/id/tr1313308775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

More than insurance - Transformation dilemmas

We are in the middle of the insurance industry transformation. We have already learned a lot what is working, what is not. It is all about people and strategic calls! Here I will share our management success and challenges…

süti beállítások módosítása